جی پی اس چه ساختاری دارد؟

 

جی‌پی‌اس ها دارای سه بخش اصلی هستند:

  1. بخش فضایی: این بخش شامل ماهواره‌هایی می‌شود که در مدار میانی زمین قرار گرفته‌اند.
  2. بخش کنترل بخش کنترل همان ایستگاه‌های ردیابی هستند که در اطراف جهان قرار گرفته‌اند که اطلاعات دریافتی از ماهواره‌ها در مدار مشخص را پردازش می‌کند و نتایج را به گیرنده‌ جی پی اس ارسال می‌کنند.
  3. بخش کاربری: بخش کاربری تمام اطلاعات را دریافت می کند و آنها را به صورت اطلاعاتی چون مسیر حرکت، موقعیت مکانی، سرعت، جهت یابی و… را به نمایش می گذارد.

 

هر ماهواره‌، با ایستگاه‌های خاصی بر روی زمین در ارتباط است و اطلاعات خود را از طریق این ایستگاه‌ها به گیرنده های جی پی اس می‌فرستد. این گیرنده ها برای اندازه گیری فاصله خود از ماهواره‌ها از سیگنال های رادیویی که امواجی الکترومغناطیسی هستند استفاده می کنند. عملکرد این سامانه ارتباطی با گیرنده‌های تلفن یا اینترنت ندارد اما این گیرنده ها می‌توانند اطلاعات دریافتی از ماهواره‌ها را بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر شما نشان دهند.

هرگاه بخواهید اطلاعاتی را از ماهواره‌ها دریافت نمایید گیرنده‌ های جی پی اس با ایستگاه‌های زمینی ارتباط برقرار کرده و می‌تواند اطلاعات مفیدی از موقعیت را محاسبه نموده و در اختیار شما قرار دهند. این ابزار به راحتی می‌تواند موقعیت مکانی، جهت، سرعت، ارتفاع، زمان، مسافت پیموده شده، فاصله دقیق مبدا تا مقصد، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد، زمان غروب و طلوع آفتاب و … را نشان دهد. حال هر چه گیرنده‌ جی ‌پی ‌اس شما با ماهواره‌های بیشتری در ارتباط باشد، در نتیجه اطلاعات دقیق‌تری را برای شما ارسال خواهد نمود.

در حقیقت این سامانه با فرستادن سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا و به طور مداوم، زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌کند. گیرنده‌های جی‌پی‌اس که بر روی روی زمین قرار دارند این اطلاعات را پردازش می‌‌کنند و سپس موقعیت کاربر را در هر نقطه از زمین نشان می‌‌دهند.

 

درباره japayab

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *